Behind the Strings

Behind the Strings to tytuł, który znalazł już zaszczytne miejsce wśród płyt z gatunku muzyki jazzowej. Podobnie zresztą jak imię i nazwisko instrumentalisty, inicjatora tego przedsięwzięcia. Tomasz Wendt – laureat tegorocznych Fryderyków za Fonograficzny Debiut Roku, saksofonista tenorowy i sopranowy, kompozytor, aranżer i pedagog – sporo namieszał na rodzimej scenie jazzowej. Jego debiutancki album został doceniony w sposób najlepszy z możliwych, co z pewnością przyspieszy bieg jego kariery.

Tomasz Wendt należy do grona najlepszych saksofonistów młodego pokolenia. Na swoim koncie ma liczne nagrody na prestiżowych konkursach muzycznych w Polsce i Europie. Choć ma dopiero 27 lat, może poszczycić się współpracą z takimi muzykami jak: Grzegorz Nagórski, Zbigniew Jakubek, Bernard Maseli, Dean Brown, Eric Marienthal czy Arek Skolik.

Behind the Strings (wydawca: SJ Records) to projekt, w który – poza ogromnym udziałem samego Wendta – zaangażowali się wybitni koledzy po fachu. Album współtworzą: czołowy polski kwartet smyczkowy Atom String Quartet (Dawid Lubowicz – skrzypce, Mateusz Smoczyński – skrzypce, Michał Zaborski – atówka, Krzysztof Lenczowski – wiolonczela), kontrabasista Grzegorz Piasecki oraz perkusista Wojciech Buliński, wchodzący w skład trio sygnowanego nazwiskiem saksofonisty. Na płycie gościnnie pojawili się również wrocławscy artyści: pianista Łukasz Damrych oraz wokalistka Magdalena Zawartko.

Muzyka, którą usłyszymy, to połączenie jazzu opartego o fundament tradycji gatunku oraz nowoczesne aranżacje kwartetu smyczkowego – to wszystko sprawia, że album znajdzie szerokie grono odbiorców. Decyzja o takim właśnie instrumentarium wynikała, jak w jednym z wywiadów tłumaczy sam Wendt, z potrzeby stworzenia czegoś, co od początku wyróżniałoby jego debiutancki album wśród licznych na rynku. I okazała się strzałem w dziesiątkę – w końcu prawdą jest, że dobrych płyt na typowy kwartet jazzowy z fortepianem są tysiące, a ta wyjątkowa jest choćby przez koncept. Ale nie tylko.

Na płycie znajdziemy 8 kompozycji autorstwa saksofonisty. Behind the Strings otwiera piękna, liryczna ballada (For D.) dedykowana Dominice, życiowej partnerce Tomka. Nieco ponad 7-minutowy utwór, w którym temat wielokrotnie, leniwie powraca w coraz to nowych odsłonach. Niezwykle melodyjne improwizacje, charakterystyczne „atomowe granie”, fenomenalna sekcja rytmiczna – to elementy, które dają o sobie znać już od pierwszych minut. Poza kompozycjami wykonanymi w trio i kwartecie – stanowiącymi formy o rozbudowanych strukturach harmonicznych i rytmicznych i będących dowodem świetnej techniki – na płycie pojawiły się 3 urokliwe ballady (Robin, The Teacher, The End) na duet Wendt-Damrych. Te prezentują niebanalny warsztat – nienaganny dźwięk i precyzyjną intonację.

Ten projekt tworzy zupełnie nową jakość, która wynika z połączenia odmiennych doświadczeń i stylistyk oraz stworzenia formacji o dość nowatorskim składzie. To wszystko pieczętują wspaniałe kompozycje i melodyjne improwizacje. Behind the Strings to album ważny nie tylko dla samego Wendta. Takiego debiutu życzylibyśmy wielu zdolnym, polskim muzykom młodego pokolenia. Brawo!

Behind the Strings is a title which has already found its place of honor among the jazz records, as well as the name and surname of the instrumentalist and initiator of this project. Tomasz Wendt – the prizewinner of this year’s Fryderyk Awards for Best Debut Album in the jazz category, tenor and alto saxophonist, composer, arranger and educationalist – has made a lot of mess in the native jazz scene. His debut record has been appreciated in the best possible way, which will certainly accelerate the pace of his career.

Tomasz Wendt is among the best Polish saxophonists of the young generation. On his account he has numerous awards on prestigious music contests in Poland and Europe. Despite his young age, he can boast a cooperation with great musicians such as Grzegorz Nagórski, Zbigniew Jakubek, Bernard Maseli, Dean Brown, Eric Marienthal or Karen Carrol.

Behind the Strings (publishing house: SJ Records) is a project in which – beyond the huge participation of the artist himself – his prominent colleagues got involved. The album has been co-created by the leading Polish string quartet Atom String Quartet (Dawid Lubowicz – violin, Mateusz Smoczyński – violin, Michał Zaborski – viola, Krzysztof Lenczowski – cello), contrabassist Grzegorz Piasecki and drummer Wojciech Buliński, being a part of trio signed with the name of the saxophonist. On the record we can also hear some Wrocław artists’ guest performance: pianist Łukasz Damrych and singer Magdalena Zawartko.

The music which we will listen to is a combination of jazz sound founded on traditional jazz and modern arrangements of the string quartet. It all makes this album attractive to a wide audience. The choice of such instruments results – as Wendt explained in an interview – from a necessity of creating an outstanding work, different from other records occurring on the market. That was the bull’s eye – after all, there are plenty of great CDs recorded by a typical jazz piano quartet. Behind the Strings is unique even by the concept. However, it’s so much more than that!

On the record, we will find 8 compositions written by the saxophonist. It opens with a beautiful, lyrical ballad (For D.) dedicated to Dominika, Tomasz’s lifemate. The piece lasts little over 7 minutes during which the main theme repeatedly, slothfully returns in new looks. Remarkably, melodic improvisations, a characteristic play of Atom String Quartet, phenomenal rhythm section – these are the elements which appear from the first minutes. Apart from the tracks performed in trio or quartet – which constitute musical forms with extensive harmonic and rhythmic structures and provide proof of great technique of Wendt – 3 enchanting ballads (Robin, The Teacher, The End) in duet (Wendt – Damrych) appear on this record. They all present distinctive skills – impeccable tuning and precise intonation.

This project creates a completely new quality, which results from a combination of different experiences of every musician, style and forming formation with enough innovative line-up. These elements are sealed by wonderful compositions, superb solos, and very melodic improvisations. Behind the Strings is an important album not only for Wendt himself. It’s debut which we would like to wish for a lot of talented Polish musicians. Bravo!

Category: Recenzje

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *