Naturalny strój nieświadomości

Niemalże trzy lata temu w jednym z artykułów opublikowanych na blogu podjęłam temat, który – co nie powinno dziwić – dotyczył muzyki. Starałam się w nim w pewien quasi-naukowy sposób ukazać fenomen jednej ze sztuk, objaśniając jej oddziaływanie na człowieka (zobacz wpis>>). Dziś do kontynuacji tych rozważań skłoniła mnie pewna nadzwyczajna płyta. Senne (wyd. MayArtPro)Sławka Jaskułke to zbiór kilku niezwykłych kompozycji o uderzającej głębi, niezwykłej sile i autentyczności – dosłownie. Album zawiera muzykę kontemplacyjną, której potęga wynika nie z samej treści kompozycji, a przede wszystkim z ich twórczej i oryginalnej formy.
Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z istnienia stanu, jakim jest naturalny strój dźwięków. Strój ten określany jest konkretną miarą częstotliwości wyrażaną w jednostce herc (wynika to z natury dźwięku, który jak wiemy, jest falą dźwiękową o określonej częstotliwości) i wynosi 432 Hz. Jednakże muzyka, dźwięki, które zewsząd nas otaczają, nie są rejestrowane w naturalnym stroju. W pierwszej połowie XX wieku został on zmieniony i określony na poziomie 440 Hz, a kilkanaście lat później Anglia i Niemcy wprowadziły standaryzację prawną, definiującą strój 440 Hz jako częstotliwość obowiązującą dla strojenia wszystkich instrumentów. Ignorując wszelkie teorie spiskowe, pojawiające się w licznych tekstach poświęconych temu zagadnieniu, istnieje kilka przesłanek, zgodnie z którymi naturalny strój jest lepszy niż ten stosowany powszechnie. Czym więc różnią się te częstotliwości? Odmienność dotyczy właśnie ich oddziaływania na organizm ludzki. W książce Marii Renold pt. Intervals, Scales, Tones and  the Concert Pitch C = 128 Hz autorka udowadnia, że strojenie w częstotliwości 432 Hz ma pozytywny wpływ na człowieka, w porównaniu do stroju poniżej i powyżej tej wartości. Co więcej, interakcja ta nasila się, jeśli dźwięki wydobywane są na instrumentach akustycznych. Jednoznacznie można więc stwierdzić, że muzyka rejestrowana w tych dwóch częstotliwościach brzmi inaczej – mówi się, że strój 432 Hz jest cichszy, czystszy, kojący i że doskonale sprawdza się w muzyce relaksacyjnej czy medytacyjnej. Bohater dzisiejszego wpisu potwierdził to w sposób niewątpliwy.
Sławek Jaskułke to jeden z najciekawszych polskich pianistów jazzowych średniego pokolenia. Stworzył swój oryginalny i niepowtarzalny styl. Znany przede wszystkim z twórczości solowej,  ale również ze wspólnych przedsięwzięć – współtworzy m.in. projekt „Chopin na pięć fortepianów” oraz duet fortepianowy DuoDram z Piotrem Wyleżołem. Dał się poznać jako wybitny kompozytor muzyki filmowej i teatralnej. Album Senne to kontynuacja stylu zapoczątkowanego płytą Sea, wydaną 3 lata temu. To niebanalny przykład muzyki kontemplacyjnej i ilustracyjnej nie tylko przez wzgląd na charakter utworów, ale – co przyznaje sam autor – na ich kolorystykę. Przy powstawaniu płyty ogromne znaczenie miały warunki akustyczne i koncentracja artysty na barwie dźwięków. Pianista po raz kolejny zagrał na instrumencie preparowanym, tym razem było nim szwedzkie pianino marki Billberg, w którym dodatkowo zastosowano naturalny strój 432 Hz. Jeśli poprzednia płyta Sławka była przykładem muzyki odprężającej, album Senne ten efekt spotęgował. Znajdziemy tu sześć imponujących kompozycji, dla których wspólnym mianownikiem jest spokój, równowaga, romantyzmu, magia. To dźwięki pełne wdzięku, prostoty i finezji. Minimalizm widać już na pierwszy rzut oka, co idealnie odzwierciedla monochromatyczna okładka i tytuły utworów (S I, II, III, IV, V i VI). Zresztą trend ten już od dawna jest swego rodzaju znakiem rozpoznawczym Jaskułke.
Senne to album wyzwalający stan umysłu, który na potrzeby tego tekstu nazwałam „naturalnym strojem nieświadomości”. To muzyka, która odpręża, relaksuje, ale jednocześnie inspiruje do refleksji i rozważań. To pianistyka wysokiej próby w autorskim wydaniu Jaskułke. Senne to płyta, którą trzeba mieć.
 Zapraszam do wysłuchania:
  • S I

  • S II

  • S III

Category: Recenzje

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *