Novos Anos

Nazwisko zobowiązuje. To, które należy do bohaterki dzisiejszego wpisu, znane jest nie tylko fanom jazzu. Co więcej, jest silnie kojarzone z gatunkiem, poważane i cenione. I choć Krystynę z panem Tomaszem żadne więzy rodzinne nie łączą, to z pewnością połączyło ich zamiłowanie do muzyki jazzowej właśnie.

Krystyna Stańko – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, gitarzystka, pedagog. Obdarzona oryginalną barwą głosu, która wsparta znakomitym warsztatem tworzy zestaw pożądany przez wielu. Na koncie ma liczne sukcesy, nagrody i wyróżnienia, kilka nieprzeciętnych formacji i aż 9 albumów. Na scenie zazwyczaj towarzyszą jej wybitni polscy instrumentaliści, wymieniając choćby Piotra Lemańczyka, Dominika Bukowskiego, Marcina Wądołowskiego, Cezarego Konrada, Macieja Obarę czy Jacka Królika. Artystka związana jest z Trójmiastem – pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku jako wykładowca wokalistyki jazzowej i rozrywkowej, a od kilku lat prowadzi cotygodniową audycję w Radiu Gdańsk.

W październiku minionego roku ukazała się kolejna płyta wokalistki. Novos Anos (wyd. For Tune) zawiera repertuar zapowiadany przez nią już od jakiegoś czasu. Album prezentuje autorskie interpretacje jazzowych standardów: przede wszystkim przegląd twórczości Antônia Carlosa Jobima, jednego z twórców bossa novy oraz wyselekcjonowany zbiór dzieł współczesnych kompozytorów muzyki jazzowej. 

Wokalistce towarzyszy sześciu wspaniałych instrumentalistów, bez których sukces tej płyty nie byłby tak oczywisty. W nagraniach wzięli udział: Dominik Bukowski (wibrafon, marimba, kalimba), Piotr Lemańczyk (bas), Marcin Wądołowski (gitara), Marcin Gawdziś (trąbka) oraz Łukasz Żyta (instrumenty perkusyjne). Stańko do współpracy zaprosiła gościa specjalnego, perkusjonalistę Ze Luisa Nascimento pochodzącego z Brazylii, który może pochwalić się współpracą z takimi artystami jak Cesaria Evora, Al di Meola, Tania Maria czy Michel Legrand.
Usłyszymy utwory dobrze znane i lubiane: temperamentne One Note Samba, So Nice, Sometime Ago, ale i liryczne How Intensive, Triste, Corcovado czy Crystal Silence. Tęskny Good Morning Heartache, wykonywany niegdyś przez Billie Holiday, tutaj zyskał nowe oblicze. Choć utworowi nadal bliżej do bluesa, to linie melodyczne wibrafonów nadają mu nieco egzotyczny charakter. Instrumenty te z bossa novą kojarzyć się jednak nie powinny – w końcu to gitara akustyczna i klasyczna oraz perkusjonalia leżą u podstaw instrumentarium gatunku.

Jednym z utworów, który szczególnie zwrócił moją uwagę jest No More Blues, wykonany tu częściowo po angielsku oraz w oryginalnej, brazylijskiej wersji językowej. Znany również pod tytułem Chega de Saudade, jest pierwszym utworem bossa novy zarejestrowanym na płycie – można powiedzieć, że to on zapoczątkował niekwestionowany sukcesu gatunku. Tutaj w minimalistycznej aranżacji z akompaniamentem Lemańczyka i Bukowskiego, za to z mistrzowską prezentacją scata. Afro Blue stanowi natomiast przykład interpretacji najbarwniejszej, inspirowanej muzyką Czarnego Lądu. Brawo za fenomenalną wokalizę i znakomite solo perkusji!

 

Mieniąca się tysiącem kolorów, urzekająca bogactwem dźwięków, uwodząca rytmem. Niezwykle staranna w interpretacji, dopracowana, nienarzucająca się. Z jednej strony zaczepna, temperamentna, z drugiej kusząca i kobieca. Taka w kilku słowach jest najnowsza płyty Krystyny Stańko. Novos Anos to standardy bossa novy latino, które we współczesnych aranżacjach nabrały nowej jakość i nieprzeciętnego charakteru. Dobra robota!

The name obliges. The one that belongs to the person to whom this post is devoted, is well-known not only to Polish jazz fans. Moreover, that name is strongly associated with jazz genre, respectable and appreciated. Although Krystyna and Tomasz are not related, it is certainly love of jazz which has brought them togehter.

Krystyna Stańko – singer, composer, writer, guitarist, pedagogue. She is endowed with an original timbre of voice, which supported by excellent singing techniques constitutes a combo desirable by many musicians. To her name she has numerous achievements, awards, leading of several bands and nine great records. On the stage she is accompanied by prominent Polish instrumentalists, among others: Piotr Lemańczyk, Dominik Bukowski, Marcin Wądołowski, Cezary Konrad, Maciej Obara or Jacek Królik. The artist is associated with the environment of Tri-city, she is a lecturer at Music Academy in Gdańsk, since 2014 she has been counducting the weekly radio show about music on Radio Gdańsk.

In October last year her latest record was published. Novos Anos (publishing house: For Tunes) includes repertoire which had been popularized by Stańko for some time before. The album presents originals interpretations of jazz standards, mainly a review of Antônio Carlos Jobim, one of the founders of bossa nova and a selected collection of works of contemporary jazz latin and blues composers.

On that record the singer is accompanied by six musicians who contribute to this great success. In recording session distinguished musicians took part: Dominik Bukowski (vibraphone, marimba, kalimba), Piotr Lemańczyk (double bass), Marcin Wądołowski (guitar), Marcin Gawdziś (trumpet) and Łukasz Żyta (percussion). The vocalist invited a special guest, virtuoso percussionist Zé Luis Nascimento from Brazil, who can pride himself on cooperation with such artists as Cesaria Evora, Al di Meola, Tania Maria or Michel Legrand.

While listening to the record, we will hear well-known and popular compositions, full of energy like One Note Samba, So Nice, Sometime Ago and also some lyrical ones: How Intensive, Triste, Corcovado or Crystal Silence. We are presented with a new tender version of Good Morning Heartache, once performer by Billie Holiday. Although it is still close to blues, melodic lines of vibraphones and marimbas give the song a touch exotic style. It is worth to mention that those instruments have never associated with bossa nova genre before.

I was particullary delighted by the version of No More Blues, half of which is performed in English, while the other half is sung in Brazilian. The composition is originally tknown as Chega de Saudade and is considered to be the first recorded bossa nova song. The minimalistic arrangement of the song, with musical accompaniment of Lemańczyk and Bukowski, includes superb scat singing of Krystyna Stańko. In contrast, Afro Blue is an example of a most colorful interpretation, inspired by music of Dark Continent. Stańsko definately deserves applaud for fenomenal vocal!

Novos Anos is full of sounds with a thousand colours, captivating by their variety and seductive rhythms. Extremely precise, polished, not chattering. On the one hand the record is aggressive, temperamental, on the other one it is tempting and feminine – these are a few words that say so much. Novos Anos is based on bossa nova standards and latino. In the contemporary and original arrangements they aquire new quality and extraordinary character. Well done!

Category: Recenzje

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *