Po prostu Somi

Słowem wstępu, jakże ważnego – tym razem nieco bardziej osobiście niż zwykle. Bo na początku nie sposób przemilczeć tutaj faktu pewnego zaniedbania, odnotowanego w zeszłym miesiącu. Wszystkich Czytelników mojego bloga za tę okoliczność serdecznie przepraszam. Jestem jednak przekonana, że rekompensata, jaką zaplanowałam, okaże się adekwatna. Zresztą przekonajcie się Państwo sami – dziś Somi.
Znam ja już od dawna, choć czy można mówić w ogóle o znajomości na takim stopniu „zaznajomienia”? Może więc tak, chociaż znam ją od dawna, to poznałam dosyć niedawno. Pierwszy raz usłyszałam ją za pośrednictwem Siesty Marcina Kydryńskiego. To była bodajże szósta część zestawienia, w której zadebiutowała między innymi ona. Wykonała urokliwy utwór Ingele w rodzimym języku Swahili. Na długo to ta pozycja, odsłuchiwana przez mnie setki razy (bo do tych zbiorów wracam naprawdę często), reprezentowała tajemniczą artystkę. Artystkę o imponującej skali głosu, wykonującą muzykę oryginalną, bardzo dobrze skomponowaną. Somi niedawno wydała kolejną, piątą już płytę. Niekłamanie, to właśnie dlatego poznałam ją całkiem dobrze.
Somi – wokalistka, muzyk, autorka tekstów. Urodzona w Stanach Zjednoczonych (na stałe mieszka w Nowym Jorku), ale jej korzenie sięgają dalekiej Ugandy i Rwandy, z których pochodzą rodzice. Jej muzykę nie sposób jednoznacznie nazwać, bo jest efektem pracy nad różnymi estetykami, to autentyczna world music – improwizowana muzyka współczesna, przesiąknięta pierwiastkami jazzowymi, z oczywistymi i wyraźnymi inspiracjami (w tym przypadku) rdzenną muzyką Afryki. Najlepszym tego potwierdzeniem jest The Lagos Music Salon (2014) – najnowsze wydawnictwo artystki. Płyta ta z pewnością ma niemałe znaczenie także dla niej samej. By przygotować się do wydania kolejnego krążka, Somi na osiemnaście miesięcy przeniosła się do stolicy Nigerii, miasta Lagos. Zresztą po wnikliwym przesłuchaniu całej kompilacji nietrudno stwierdzić, że to bardzo osobisty projekt, w efekcie będący słowno-muzycznym zapisem wyprawy, wypełnionym trafnymi spostrzeżeniami i opiniami. Historię, na którą składa się osiemnaście pozycji, zamyka ostatnia – Shine Your Eye – nieco ponad trzyminutowe wyznanie, stanowiące własne podsumowanie pobytu w Afryce. Płyta ma również istotny aspekt socjokulturowy, niejednokrotnie porusza tematy trudne, często pomijane i intencjonalnie marginalizowane. Najlepszym uzasadnieniem jest tu utwór Four African Women, opowiadający historię czterech afrykańskich kobiet, które doświadczyły w swoim życiu różnych niegodziwości – ludobójstwa, wybielenia skóry, obrzezania, prostytucji. Kolejnym istotnym faktem w przypadku tej płyty są zaproszeni goście. W projekcie udział wzięła Angelique Kidjo (Lady Revisited) oraz Common (When Rivers Cry) – amerykański raper i aktor. W utworze Brown Round Things, opowiadającym o światku prostytutek w Lagosie (kolejnym utworze podejmującym problematykę społeczną), gościnnie pojawił się nigeryjsko-amerykański trębacz Ambrose Akinmusire. Na płycie w przeważającej części pobrzmiewa język angielski, ale nie brakuje wokaliz w rodzimych odmianach językowych.
Somi poruszyła mnie wyjątkowo. Wszystko za sprawą szczególnej łagodności i subtelności jej muzyki – barwy głosu, pewnej zadumy i spokoju, w końcu tego, że artystka nie powiela tego, co brzmi na Czarnym Lądzie od lat. Ona sama stworzyła własną muzykę i styl, balansujący na granicy jazzu, muzyki świata, w którym „afrykańskie wpływy” to jedynie element inspiracji, a którego z całą pewnością nie chce imitować i kopiować.

Zapraszam do wysłuchania:

  • Ingele – debiut młodej wokalistki:

https://www.youtube.com/watch?v=93nHGHw2yiM

 

  • Cztery afrykańskie kobiety i cztery różne historie – Four African Women z płyty The Lagos Music Salon:

https://www.youtube.com/watch?v=dN-wUZk1vQs

 

  • Enganjani – to utwór, który ujął mnie wyjątkowo – z płyty If The Rain Come First (2009):
  • Na zakończenie pozostawiłam ostatnią Last song, z nowej kompilacji:

https://www.youtube.com/watch?v=3XwGevmSXsE

Category: Osoby

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *