Polka

Wojtek Mazolewski – gitarzysta basowy i kontrabasista. Wyjątkowa postać współczesnej muzyki improwizowanej, jeden z najbardziej cenionych jazzmanów młodego pokolenia. W samym jazzie namieszał niemało. Najpierw wraz z kolegami z Trójmiasta (m.in. Tymonem Tymańskim, bratem Jerzym Mazzolem, Tomaszem Gwincińskim) zainicjował yass, nowy rewolucyjny nurt w polskiej muzyce. W 1997 roku założył Bassisters Orchestra, w grupie działali m.in.: Piotr „Emade” Waglewski, Bartosz „Fisz” Waglewski, Mikołaj Trzaska. Rok później na scenie pojawił się kwartet Pink Freud, nazywany dziś nierzadko „najbardziej rock’n rollowym zespołem jazzowym”. Obecnie w skład grupy, poza basistą, wchodzą: Adam Milwiw-Baron (trąbka/ elektronika), Karol Gola (saksofon barytonowy) oraz Rafał Klimczuk (perkusja). Z całą pewnością stwierdzić można, że działalność muzyczna Mazolewskiego właśnie w ramach tej formacji wywarła istotny wpływ na obecny kształt polskiej muzyki improwizowanej. Swoją twórczością zredefiniował jazzową formę, nadając jej nowoczesny kształt. Niekonwencjonalne podejście do jazzu sprawiło, że ów gatunek muzyczny zaistniał na nowo, przede wszystkim w świadomości ludzi młodych. A to wszystko w związku z bogactwem i różnorodnością stylów, które ta muzyka łączy. Zdecydowanie odbiega ona od tradycyjnej formy improwizacji, odnajdziemy tu wpływy punk rocka, rocka, drum’n bass, jungle i eksperymentalnej muzyki elektronicznej, co w połączeniu tworzy osobliwy klimat. W międzyczasie Mazolewski wraz z Irkiem Wojtczakiem (saksofony) oraz Michałem Gosem (perkusja) powołali do życia kameralne trio o nieprzypadkowej nazwie Freeyo – muzycy zainspirowani bowiem harmonią free jazzu lat 60., wzbogacili go o nowsze elementy z dziedziny wolnej improwizacji.
Wśród licznych projektów na szczególną uwagę zasługuje formacja założona nieco później – mowa o grupie Wojtek Mazolewski Quintet. Ich pierwsza, debiutancka płyta zatytułowana „Smells Like Tape Spirit”, uważana za najbardziej jazzowy album Mazolewskiego, podbiła serca słuchaczy. Kwintet współtworzą: Oskar Török (trąbka), Marek Pospieszalski (saksofon), Joanna Duda (intrumenty klawiszowe), Kuba Janicki (perkusja) oraz Wojtek (kontrabas). Od niedawna w tym samym składzie zespół występuje również w projekcie Excentrycy Grają Fajfy, który narodził się w efekcie przyjęcia zaproszenia do obsady filmu Janusza Majewskiego „Excentrycy – po słonecznej stronie ulicy”. Artyści zagrali tam muzyków jazzowych wykonujących swing lat 50. i właśnie ta muzyka stała się punktem wyjścia do stworzenia projektu.
Choć odwołując się do biografii Mazolewskiego, z pewnością znalazłoby się wiele wątków, które można by tu poruszyć, to jednak przedmiotem dzisiejszego wpisu nie jest sam muzyk, ale ostatnia płyta formacji Wojtek Mazolewski Quintet o znamiennym tytule „Polka”. Nie natrafimy tu ani na aranżacje polskich utworów czy tańców ludowych (mimo iż, jak wszyscy wiemy, polka to taniec czeski), ani utworów patriotycznych – nic z tych rzeczy. To kompilacja dziesięciu kompozycji własnych oraz trzech coverów, stanowiących rodzaj muzycznej podróży, która poddaje refleksji miejsce dzisiejszej Polki w świecie. Album jest też wyrazem hołdu dla kobiecości w ujęciu uniwersalnym. Jaka jest współczesna Polka? Zwracając uwagę choćby na tytuły utworów, można by stwierdzić, że niewątpliwie jest „obywatelem świata”. To jednak zbyt duże uproszczenie – tu wszystkie kompozycje należy raczej odczytywać jako różnorodność emocji, które ze sobą niosą. Polka jest więc trochę nostalgiczna, kontemplacyjna, czasem żywiołowa, energiczna, przebojowa – zawsze jednak nie brakuje jej delikatności i pasji. Każdy utwór to osobna historia, opowiadana przez pryzmat kobiecej wrażliwości. Grochów to mój ulubiony utwór na tej płycie. Rozpoczynający się beztroskim wstępem fortepianu i współbrzmieniami instrumentów dętych, doprowadzających linię melodyczną do punktu, w którym następuje zmiana rytmu oraz improwizacje solo saksofonu, następnie trąbki. Fortepian cały czas w tym dialogu uczestniczy, po czym to on powraca do motywu z początku utworu. To kompozycja ilustracyjna, retrospekcyjna, napisana przez pianistkę Joannę Dudę, która przez wiele lat mieszkała właśnie na warszawskim Grochowie. Bardzo lubię Paryż i pewnie dlatego spodobał mi się utwór dedykowany stolicy Francji. Prosty, subtelny, spokojny, momentami wręcz ociągający się. Sporo tu dźwięków fortepianu i kontrabasu. W tle daje się słyszeć również wokal – to jedyny taki utwór, gościnnie wystąpiła w nim Sara Brylewska. Polka – utrzymana w zupełnie innej stylistyce niż poprzednie utwory, z metrum 5/4 i dominującą rolą perkusji. Ponoć właśnie tym utworem Mazolewski chciał wyrazić siłę i piękno Polek. Uzupełnieniem autorskich kompozycji są covery – niektóre z nich towarzyszą grupie już od dawna i często powtarzane są na koncertach. Get Free, aranżacja bardzo popularnego utworu Major Lazer, który z pewnością zyskał nowy charakter. Choć osobiście zdecydowanie bardziej przypadły mi do gustu własne kompozycje wykonywane przez kwintet, to tej bez wątpienia nie można odmówić świeżości i otwartej perspektywy, a przecież to w muzyce bardzo ważne.
Mimo, że od premiery płyty minął już ponad rok, zawsze jest właściwy czas, żeby dobre wydawnictwa przedstawiać. Album „Polka” już zdążył pokryć się złotem, a od czasu jego wydania zespół zagrał prawie setkę koncertów! Magazyn Jazz Forum przygotował też miłą niespodziankę dla prenumeratorów czasopisma – do najnowszego numeru dołączony jest album „Polka Live” z rejestracją koncertową materiału z płyty. Biorąc pod uwagę niezwykle dobre recenzje oraz tłumnie przybywającą na koncerty publiczność – na pewno warto!

Zapraszam do wysłuchania:

  • Grochów – utwór ilustracyjny, skomponowany przez Joannę Dudę. Opowiada o jednym z warszawskich osiedli.

  • Paris – z gościnnym udziałem Sary Brylewskiej.

  • Get Free – cover Major Lazer.

  • Tytułowa Polka – z metrum 5/4. Podobno właśnie tym utworem Mazolewski chciał wyrazić siłę i piękno Polek. Miłe, prawda?

Category: Recenzje

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *